Hva kan vi hjelpe deg med?
Spørsmål og svar
Hm.. vi fant ingen svar på ''
TV (0 treff)
Ønsker du å styre lyd fra TV-dekoderen (TV-boksen) gjør du følgende:
Hold inne OK-knappen og volum – (minus) til lys-diodene på fjernkontrollen blinker.
Ønsker du å endre tilbake og styre lyd fra TVen, gjør følgende:
Hold inne OK-knappen og volum + til lys-diodene på fjernkontrollen blinker.
Gå til innstillinger og sett surround-lyd til aldri.
Trykk på programmet, om serien og velg Legg til (Stjerne-symbol). Om programmet ikke sendes, kan du gjøre dette i TV-arkivet.
Det er flere måter å bruke opptaksfunksjonen.
Om du står på det programmet du vil ta opp, tykk på den røde opptaksknappen nede til høyre på fjernkontrollen.
Skal du ta opp noe frem i tid:
- Gå inn i TV-guiden
- Finn frem til aktuelle program
- Tykk ok
- Velg opptak
Du kan velge mellom å ta opp enkelt-episoder, hele sesonger av et program eller hele serier. Opptakene legges under Mitt Innhold i menyen. Dette når du enkelt ved å trykke fjernkontroll-knappen med samme navn.
Du kan også sette opptak på Telia Play i nettleser og appene for mobil, nettbrett og Apple TV. Disse opptakene vil være tilgjengelige på TV-boksen også.
Spoling med den nye fjernkontrollen krever at du aktiverer spoling før du velger å spole frem eller tilbake. Slik gjør du det:
- Klikk på "OK" knappen på fjernkontrollen for å aktivere spoling
- Spol bakover ved å klikke på pilen til venstre,
- ...eller spol fremover ved å klikke på pilen til høyre
Det kan være fire årsaker til at TV-bildet hakker:
- Dersom du ikke har skiftet HDMI-kabelen når du koblet til Strømme- og TV-boksen kan dette være en av årsakene til at du opplever et hakkete TV-bilde. Du må bruke HDMI-kabelen som fulgte med Strømme- og TV-boksen, eller en nyere versjon av HDMI-kabelen tilsvarende 2.0b.
- Det kan være du har en switch eller fordelingsboks som ikke støtter IMGP snooping. IMGP snooping er en funksjon som kreves for å kunne motta direktesendinger på Strømme- og TV-boksen. Har du en switch/fordelingsboks som ikke søtter IMGP snooping mellom vår hjemmesentral og Strømme- og TV-boks, vil du kunne oppleve hakking, svakt signal og forsinkelse på meny og kanalskifte. For å sjekke om dette er problemet kan du prøve å koble nettverkskabelen rett fra hjemmesentralen til TV-boksen (uten å gå via swich/fordelingsboksen).
- Kabelen kan også være en årsak til hakking. Prøv å koble til en ny nettverkskabel mellom hjemmesentralen og Strømme- og TV-boksen
- Ofte kan årsaken til hakking være dårlig signal. Da kan du prøve å koble en nettverkskabel i Strømme- og TV-boksen din.
Om du ønsker å se program som er sendt tidligere på dagen gå til TV-arkiv og søke opp programmet der. I TV-arkivet ligger det program datert en uke bak i tid. Etterhvert vil det også bli mulig bli mulig å bla bakover i TV-guiden.
Slik laster du ned apper på TV-boksen:
- Gå til "Apper" i toppmenyen
- Åpne "Google Play Store"
- Finn appene du ønsker å laste ned
- Trykk på appen og velg "Installer"
For å laste ned apper på TV-boksen må du logge inn med Google konto.
Noen app anbefalinger: Spotify, Tuneln radio, YouTube Kids.
Fjernkontrollen (0 treff)
Forsøk å sjekke om fjernkontrollen er koblet til bluetooth. Det gjør du ved å velge «Innstillinger» i hovedmenyen og bla ned til «Fjernkontroll og tilbehør». Der kan du se om fjernkontrollen er tilkoblet eller ikke.
Selv om fjernkontrollen står som tilkoblet kan det være en ide å legge til fjernkontrollen på nytt. Finn fjernkontrollen din på listen og velg «Koble fra». Hold så inne «OK» og mikrofon-knappen samtidig i tre sekunder for å reaktivere Bluetooth.
Fungerer ikke stemmesøk?
Virker ikke stemmesøk i det hele tatt kan det være at Bluetooth tilkoblingen er brutt. Det eneste du må gjøre er å koble den til på nytt.
Gå til "Innstillinger" i hovedmenyen, bla ned til "Fjernkontroll og tilbehør" og følg stegene.
Fjernkontrollen styrer ikke TV-en
OBS! For at du skal kunne bruke fjernkontrollen til å styre TV-en må TV-en din være fra en av følgende produsenter: Samsung, Sony, LG, Phillips, Panasonic, Grunding, Finlux, Hitachi, JVC, Toshiba, Sharp og Pioneer. Det vil ikke fungere å bruke fjernkontrollen til å styre TV-en dersom du har et surroundanlegg eller forsterker mellom TV og boks.
Etter at du har koblet din Telia Box til TV-en med HDMI-kabel, skal det automatisk fungere å bruke fjernkontrollen til å styre TV-en.
Styrer ikke fjernkontrollen TV-en automatisk? Prøv dette:
- Press og hold «on/off-knappen» og «OK» i tre sekunder.
- Etter tre sekunder, press og hold «CH+» og «CH-« til TV-en skrur seg av
- Når TV-en har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre sammenkoblingen. LED-lampene skal da blinke tre ganger.
Fungerer det fortsatt ikke? Forsøk følgende:
- Press og hold «OK» og tallkoden for din TV i minst tre sekunder(tallkodene finner du i listen under).
- Etter tre sekunder, press og hold «CH+» knappen til TV-en skrur seg av.
- Når TV-en har skrudd seg av, trykk «OK» for å fullføre sammenkoblingen.
Tallkoder for TV-produsentene som støttes:
Samsung: 1
Sony: 2
LG: 3
Philips: 4
Panasonic: 5
JVC: 6
Grundig: 7
Finlux: 8
Thomson: 9
Toshiba: 0
Dersom fjernkontrollen slutter å virke bør du først og fremst sjekke om batteriene må byttes. Om de er ok er neste steg å nullstille fjernkontrollen ved å gjøre følgende:
- Trykke og holde inne OK-knappen + Kildeknappen i ca. 5 sekunder (helt til LED lyset på fjernkontrollen blinker).
NB! Når du nullstiller fjernkontrollen fjerner du også koblinger som tidligere er satt opp. For å koble fjernkontrollen til Telia box gjør du følgende:
- Trykk Hjem-knappen
- Gå til innstillinger oppe til høyre (Tannhjul-symbolet), og trykk OK-knappen
- Gå til «Fjernkontroll og tilbehør - Legg til tilbehør», og trykk OK-knappen
Hold inne både Ok–knappen og den fargede Mikrofon-knappen på fjernkontrollen i 3 sekund til den øverste lysdioden blinker. Når systemet finner «Get fjernkontroll» trykker du på OK-knappen. Tilkoblingen vil bekreftes på skjermen.
Ved å koble fjernkontrollen sammen med TV-boksen via Bluethooth får du tilgang til flere nyttige funksjoner som:
- Å bruke fjernkontrollen uten å måtte peke direkte mot TV-boksen
- Automatisk oppsett for styring av TV'en med fjernkontroll (f.eks. nødvendig for volumstyring)
- Søk og stemmestyring med Google Assistant
Fjernkontrollen til den nye TV-boksen din er litt annerledes enn dine tidligere fjernkontroller.
Ved å koble fjernkontrollen sammen med TV-boksen via Bluethooth får du tilgang til flere nyttige funksjoner som:
- Å bruke fjernkontrollen uten å måtte peke direkte mot TV-boksen
- Automatisk oppsett for styring av TV'en med fjernkontroll (f.eks. nødvendig for volumstyring)
- Søk og stemmestyring med Google Assistant
Denne tilkoblingen gjøres i løpet av førstegangs installasjon av TV-boksen. Hvis du må tilkoble på nytt:
- Trykk Hjem-knappen
- Gå til innstillinger oppe til høyre (Tannhjul-symbolet), og trykk OK-knappen
- Gå til «Fjernkontroll og tilbehør - Legg til tilbehør», og trykk OK-knappen
Hold inne både Ok–knappen og den fargede Mikrofon-knappen på fjernkontrollen i 3 sekund til den øverste lysdioden blinker. Når systemet finner «fjernkontroll» trykker du på OK-knappen. Tilkoblingen vil bekreftes på skjermen.
Skyv dekselet litt bakover (angitt med grå pil) og vipp det av. Dette er vist under punkt 1 i oppkoblingveiledningen "Kom i gang" som fulgte med TV-boksen.
Telia Play-appen (0 treff)
For å ta i bruk Telia Play-appen kan du følge instruksene her
Nå er det mulig å skru på såkalt “tofaktor-autentisering” i Telia Play.
Det innebærer at fremtidige innlogginger i tjenesten også krever en tallkode som man får tilsendt enten via SMS eller e-post. Vi anbefaler denne valgfrie sikkerhetsfunksjonalitet for alle kundene våre.
Se hvordan man skrur på funksjonaliteten i bildeserien nedenfor.
Merk! Det er kun mulig å skru på funksjonaliteten i web-versjonen av Telia Play.
1. Gå inn på web-versjonen til Telia Play:
Klikk på brukernavn øverst til høyre, deretter på “Min konto” i menyen
2. Under “Konto og innlogging”, helt nederst på siden, ligger feltet som omhandler tofaktor-autentisering.
Klikk på “Endre”.
3. Under “Autentiseringsmetoder” kan man velge enten å autentisere med e-post eller via SMS.
I dette eksempelet velges e-post.
4. E-postadressen som er registrert på dette kundeforholdet blir automatisk fylt inn.
Klikk på “Legg til”.
5. Om kort tid sendes det en e-post med en tallkode til den utfylte e-postadressen.
Kopier inn tallkoden og klikk på “Bekreft”.
Tofaktor-autentiseringen er nå skrudd på. Alle fremtidige innlogginger på samtlige plattformer med unntak av Telia box og Telia Play box vil kreve tofaktor-autentisering.
Ingen fare! Dette tipset fungerer alltid:
- Trykk først på Hjem-knappen på fjernkontrollen (den med huset på),
- Deretter trykker du på Direkte-knappen.
Da kommer du deg tilbake til direkte-TV og kan bla på vanlig måte og bytte mellom TV-kanalene som sender nå.
Nå kan du enklere kunne sette på opptak med færre klikk. Når du setter på serieopptak tar du opp alle sesonger tilgjengelig fra den kanalen du har valgt.
Finn programmet du vil se, og velg deretter "Ta opp serien".
Opptakene dine finner du i sidemenyen under Opptak, eller du kan klikke på Mitt innhold. Her finner du alle opptakene du har startet å se på, slik at du kan fortsette der du slapp.
Ved å holde inne OK på fjernkontrollen som tilhører Telia Box vil du få flere muligheter relatert til et opptak. Dette gjelder både for serier, eller episoder i en serie.
For å endre kanaler og strømmetjenester går du til Mitt innhold – her finner du inngang til Valgmenyen. Du kan bytte strømmetjenester og kanaler så ofte du vil. Har du Telia Play har du alt.
Det kan du. Slik bruker du offline-funksjonen:
- Sørg for at du har siste versjon av Telia Play-appen installert
- Gå til «Nedlastinger» i menyen
- Velg «Finn noe å laste ned»
- Klikk på når du har funnet det du vil se
- Nedlastingen er fullført når filen endrer seg til
For å sette region for NRK-kanalen, gå til Min konto. Klikk deg ned til Innstillinger og her vil du kunne velge mellom alle lokale TV-kanaler og her kan du sette riktig region for NRK.
For å velge ønsket talesprak og språk for undertekster, gå til Min konto. Klikk deg til Innstillinger og så Talespråk og undertekster for å sette dine preferanser. På samme side finner du også mulighet til å skru på synstolking og teksting for hørselshemmede.
For å legge til favroittkanaler må du først klikke på TV-guide i sidemenyen, og deretter det lille blyantikonet med favorittkanaler. Trykk på en TV-kanal for å legge til en favorittkanal.
Favorittkanalene dine legges først i kanalrekken, slik du har rask tilgang til de kanalene du bruker mest.
PIN-koden setter du under Min konto og deretter under Innstillinger. Du vil så motta en e-post som hjelper deg å lage PIN-koden.
Når du har gjort dette én gang kan du bruke samme kode hver gang du skal kjøpe eller leie film.
Oppkobling av TV-boks (0 treff)
Det kan være flere årsaker til dette. Har du brukt kablene som fulgte med TV-boksen? Det kan oppstå problemer med de nettverkskablene du hadde fra før selv om den virket i går.
Har du sjekket at du har tilgang til internett? Hvis ikke, skru av og på modemet eller dra ut kontakten.
Nei, du må ikke registrere Google-konto for å kunne bruke TV-boksen. Dette punktet kan du enkelt hoppe over under oppkoblingen. Dersom du ønsker å legge til ytterligere apper er innlogging med Google-bruker nødvendig. Innlogging kan også gjøres ved senere anledning.
NRK-appen vil etterhvert bli lagt til, uten at Google-konto behøves.
Lurer du på hvordan man oppretter en Google-konto finner du en oppskrift på dette her.
Dersom du opplever at skjermen blir svart etter oppkoblingen av TV-boksen kan du prøve å sette HDMI-kabelen inn i en annen HDMI-inngang. Det er også mulig å endre kilde (eng: Source) på fjernkontrollen som fulgte med din TV. Pass på at du bruker HDMI-kabelen som fulgte med TV-boksen.
TV-boksen har kombinert optisk og analog utgang, markert «AUDIO». Denne tilkoblingen passer for mini-jack (3.5mm analog) og mini toslink (3.5mm optisk). Det finnes både adaptere for S/PDIF til mini-TOSLINK og egne kabler med mini-TOSLINK plugg i ene enden og S/PDIF i den andre.
Det er mest stabilt å bruke kabel. Ønsker du likevel å ha trådløs overføring kobler du først TV-boksen til strøm. Deretter velger du trådløs-tilkobling.
Dersom du har trådløs tilkobling til TV'en i dag, kan du bruke det samme utstyret på den nye TV-boksen.
Netflix i Telia Play (0 treff)
For å se Netflix på TV trenger du en enhet med Netflix-appen, for eksempel Telia box. I tillegg kan du laste ned Netflix-appen på mange smart-TV-er, spillkonsoller, mottakere og Blu-ray-spillere. På TV-er som allerede har Netflix installert, finner du Netflix-appen i hovedmenyen eller på startskjermen.
- Hvis TV-en din har app-butikk der du kan laste ned nye apper, kan du søke etter Netflix for å se om appen er tilgjengelig.
- Hvis du trenger hjelp til å finne appen, kan du søke i brukerstøtten til Netflix etter 'Slik bruker du Netflix på...' etterfulgt av merkenavnet på TV-en din.
- På TV-er som ikke har appen kan du bruke en strømmespiller som Apple TV eller Chromecast eller en mobil enhet for å se Netflix på TV-en.
-
Se denne videoen for å lære hvordan du velger inn Netflix i Telia Play trinn for trinn:
Når du følger instruksjonene her når du velger inn Netflix i Telia Play, vil kontoen knyttes til Telia umiddelbart. Du vil ikke bli kreditert for det du allerede har betalt til Netflix for inneværende fakturaperiode.
Du får Netflix Standard (ordinær pris 109,-) med to samtidige brukere og opptil 1080 p bildeoppløsning.
Dersom du ønsker opptil fire samtidige brukere og 4K oppløsning, kan du først velge inn Netflix i Valgmenyen hos oss, og deretter oppgradere til Netflix Premium i Netflix-appen, for 50,-/md. (faktureres via oss).
Om du velger ut Netflix for en periode, beholder du seerprofiler og seerhistorikken i inntil 10 måneder. Så lenge du velger inn igjen Netflix innenfor denne perioden, vil hele profilen gjenopptas.
Vær oppmerksom på at det tar opp til tre dager før du kan aktivere Netflix igjen dersom du velger det ut.
Hvis du ønsker å ha flere TV-poeng å sjonglere med, er det fullt mulig å kjøpe ekstra. Da kan du ha både Netflix og en annen strømmetjeneste samtidig inkludert i TV-pakken din. 10 ekstra poeng koster 25 kr per måned, og det er selvsagt ingen bindingstid.
Kjøpe flere TV-poeng på Min side.
TV 2 Play i Valgmenyen (0 treff)
TV 2 Play Film og serier med reklame er alltid inkludert uten bruk av poeng, men du må registrere deg som bruker hos TV 2 Play.
TV 2 Play Film og Serier uten reklame koster 20 poeng, og kan legges til fra Valgmenyen på Min side Telia.
Du aktiverer TV 2 Play ved å logge inn på Min side Telia og kliker på linken for aktivering. Linken finner du i Valgmenyen. Følg deretter veiledningen for registrering i TV 2 Play.
Se denne videoen for å se hvordan du velger inn Tv2Play i Telia Play:
Med 20 TV-poeng kan du velge inn TV 2 Film og Serier uten reklame.
Nei, dette er ikke tilgjengelig gjennom ditt TV-abonnement med TAFJORD/Telia.
Du kan bestille andre abonnementer gjennom TV 2 Play og faktureres direkte fra TV2.
Så lenge du benytter samme e-postadresse på Min side Telia og eksisterende konto hos TV 2 Play, vil kontoen overføres til å ditt TV-abonnement med Telia/TAFJORD. Innhold som profil og historikk vil følge med på denne overføringen.
TV 2 Play Film og Serier vil erstatte C More.
Cmore.no avvikles 28. februar. Innholdet fra C More vil fortsatt være tilgjengelig i strømmetjenesten TV 2 Play.
Om du skal kjøpe TV 2 Play utenom Telia er prisene:
- TV 2 Play Basis kr 89,- per måned
- TV 2 Play Film og Serier uten reklame koster 139,- per måned
Innføring av moms på nyhetskanaler (0 treff)
Frem til årsskiftet var det moms-fritak for nyhetskanaler på TV. Fra og med 1. januar 2023 innførte imidlertid myndighetene merverdiavgift for disse kanalene også.
Dette betyr at alle TV-distributører nå er pålagt å kreve inn merverdiavgift for nyhetskanalene fra TV-kundene - og videreformidle denne til staten.
For våre TV-kunder vil dette medføre en økning i prisen på TV-pakken på kr 46,- per måned fra og med 1. mars 2023.
Ifølge avtalevilkårene våre har kunden rette til å si opp avtalen som følge av endringen. Dette gjelder selv om endringen er relatert til en avgift pålagt av staten.
Nei, denne prisøkningen er ikke noe TAFJORD eller Telia velger å gjøre. Merverdiavgift er en avgift som forbrukerne betaler til Staten, men vi er ansvarlige for å kreve den inn.
AfricaNews
Al Arabiya
AlJazeera
AlJazeera English
BBC World News
Bloomberg Television
CNBC
CNN
DR2
DW
Euro News English
France24
France24 English
NHK World Japan
NTV
OBN Televizija
Rai News 24
Sky News
TRT World
TVP INFO
24 h
TV2 Nyheter
Se oversikt over poeng per kanal:
https://www.telia.no/tv/innhold/
Telia ønsker å ha et bredt utvalg av innhold i TV-pakkene, og ønsker å gi kundene mulighet til å lage sine egne pakker med innhold som passer den enkelte. Behovet for nyheter er stort og flere ønsker tilgang til nyheter fra over hele verden, også på andre språk enn norsk. Dette var for eksempel et stort behov da krigen i Ukraina brøt ut. Derfor tilbyr de et bredt utvalg nyhetskanaler som kundene fritt kan velge å legge til i TV-pakkene sine etter behov.
Nei, det er ikke mulig. Momfritaket for elektroniske nyhetstjenester som nå er fjernet gjaldt nyhetskanaler som til enhver tid inngår i Telias helhetlige TV-tilbud. Det betyr ikke noe om nyhetskanalene er en del av det faste innholdet eller om de er valgbare kanaler som er tilgjengelige for alle kunder.
Nei, Telia endrer ikke på innholdet. Vi har fortsatt konkurransedyktige priser på TV-pakken og et bredt tilbud av innhold i forhold til konkurrentene våre.
Premier League i Telia Play (0 treff)
Du må ha et aktivt TV-abonnement hos oss for å kunne bestille denne pakken fra Telia. Det er også andre leverandører av TV-tjenester som leverer V Premium.
Ja, du kan se Premier League på Telia box, Apple TV, Chromecast, mobil, nettbrett eller smart-TV.
Neida, du kan være hvor du vil. Merk at det er en begrensning på én samtidig strømming av Premier League, på tvers av enheter.
Nei, på grunn av rettigheter er det kun mulig å se én strøm på samme tid for Premier League.
Ja, du kan se annen sport og Viaplay Film & Serier samtidig som du ser en Premier League-kamp i Telia Play. Filmer og serier finner du i Viaplay-appen, all sport er i Telia Play.
Ja, det kan du.
Ta kontakt med oss på kundesenteret på tlf. 70 10 00 00, så hjelper vi deg.