XL group øker konkurransekraften med ny WiFi-løsning
- Utviklingen går lynraskt, sier eier og ildsjel Ivar Breivik i XL. - For flere år siden la vi inn fiberkabel til alle enhetene våre. Endrede behov og brukervaner gjør at den WiFi-løsningen vi installerte da, ikke lenger holder mål. Det som TAFJORD setter opp her på MILK på Skateflukaia i dag, er et high-end bedrifts-WiFi som vi venter oss mye av.
Det blir et gjestenett og et medarbeidernett - eller driftsnettnett, om du vil. Kapasitet og oppetid er sentralt. I denne bransjen lever vi av sannhetens øyeblikk.
Tjue tusen gjester i måneden – nesten alle skal på nett
De "proffe" gjestene er de som bruker møtelokalene, eller som bare skal ha seg en arbeidsøkt utenfor kontoret. De kjører tyngre systemer, gjerne direkte fra skya eller serveren på jobb. Proffene er en viktig kundegruppe, og må ha det beste.
Turistene blir flere og flere, og nå er de her hele året. I januar i år var 18% av gjestene på XL Diner turister. Mange av dem er langveisfarende, uten ubegrenset data-roaming i mobilabonnementene sine. Det første de gjør er å fiske fram mobiler og nettbrett for å kontakte hjemlandet. Gratis og effektiv WiFi får fram brede smil og anbefalinger på TripAdvisor nesten før de bestiller mat og drikke.
- Og så har vi alle lokale og tilreisende som besøker oss, sier Breivik. Vi er blitt online også når vi går ut. Gode gjestenett er en av flere forutsetninger for å trekke folk.
Veien til egen produktivitetsvekst er trådløs
Når servitørene tar opp bestillinger på nettbrett, går dataene til kjøkkenet, baren, kassa, lagerstyringen og en rekke andre funksjoner, lokalt og på konsernets servere. Vi snakker om datafangst som gjør mye manuelt arbeid overflødig, og som brukes til å styre alle sider av driften. Breivik forteller:
- Medarbeidernettet vår kan helt enkelt ikke svikte. Det må dekke hele lokalet, ha kapasitet nok til tunge systemer, og det må være driftssikkert. Alle som jobber i XL gleder seg til å få den nye løsningen til TAFJORD på plass. Det blir en forbedring for gjesten våre, for alle som jobber ute på enhetene, og for administrasjonen.
Lokale leverandører er nærmest når det trengs
Ivar Breivik og hans XL har alltid vært på utkikk etter gode lokale leverandører. Hvorfor?
- Vi lever, som jeg sa, av sannhetens øyeblikk. Da er det bra å ha kompetente leverandører som er her hvor vi er, og som trår til hvis noe uforutsett skjer. Dessuten synes jeg at det er nyttig å ha et lokalt leverandørmiljø som vi kan utvikle oss sammen med. XL skal ligge i forkant, og må ha enkel tilgang til kompetanse som vi ikke har på huset.
Valgt løsning passer til alle typer yrkesbygg og offentlige miljøer
Anders Giske Hagen i driftsavdelingen på Tafjord Marked sier dette om den WiFi-løsningen som nå er under installering:
- Det er snakk om nyutviklede amerikanske WiFi-antenner med stor kapasitet, høy driftssikkerhet og beskjedne mål. De er flate som tallerkener og monteres i taket for optimal effekt. Antennene kables til fibernettet i det lokale modemet, og legges knapt merke til av dem som befinner seg i lokalene.
Her på MILK skal vi klare oss med en eneste antenne. På XL Diner møter vi andre byggematerialer og en annen fasong på lokalet. Der blir det nok snakk om to til tre. WiFi-signaler er generelt følsomme for en del typer fysiske hindringer. Fordelen med dette systemet er at det er lett å måle seg fram til behovet, og monteringen går raskt.