Beskytt deg mot svindel og ID-tyveri
Nå står vi foran november og mange Black Friday-relaterte tilbud, og deretter kommer julehandelen. Her gjelder det å være oppmerksom. Har du mottatt en mistenksom sms, eller kommentar i sosiale medier?
Falske hentemeldinger og nettbutikker, lån- og investeringssvindel, kontokapring, utpressing, vennetrøbbel og kjærlighetssvindel er bare noen av de kreative metodene som brukes av svindlerne. Ofte kan subtile hint i form av feil i design eller språk avsløre falsk avsender, men med inntoget av nye verktøy som KI har svindlerne blitt både smartere og mer effektive enn noen sinne.
Vær Trygg på nett
Trygg på nett er din digitale sikkerhetspakke - for hele familien, og er inkludert for alle internettkundene våre. Dette er en tilleggsfunksjon som må aktiveres på Min Side. Den gir deg og familien en tryggere digital hverdag i hjemmet.
Hva er inkludert?
- Sikker lagring
- ID-tyveriforsikring og webhjelp
- Nettsikkerhet fra F-secure
→ Les mer og aktivér Trygg på nett
Ta ansvar for egen sikkerhet
Sett av tid til å gå gjennom personverninnstillingene og passordene dine, først og fremst i apper og tjenester du bruker daglig. Er de strenge og gode nok? I tillegg til å aktivere Trygg på nett, finnes det en rekke tiltak du kan gjøre for å sikre deg litt ekstra i tiden som kommer fremover.
- Vær årvåken og kritisk, dersom du mottar samtaler, SMSer eller e-poster som virker mistenkelige, selv fra en tilsynelatende kjent avsender. Svindlere utgir seg ofte for å være fra banken din eller politiet, og forfalsker telefonnumre, e-postadresser og SMS. Er du i tvil? Spør etter navnet på den som kontakter deg og avslutt samtalen. Ta deretter kontakt via virksomhetens offisielle kanaler.
- Vær kritisk til lenker, hvis du ikke er helt sikker på at de er legitime. Vær forsiktig med å klikke på lenker i SMS, e-post og sosiale medier. Er du i tvil? Søk heller opp nettstedet i stedet for å bruke lenken.
- Aldri oppgi personlig informasjon ved forespørsel om dette per telefon, epost eller SMS. Ikke del BankID, passord, eller sensitive personopplysninger, dette gjelder uansett hvem som spør. Profesjonelle selskap vil aldri spørre deg om sensitive opplysninger i digitale kanaler eller per telefon/SMS.
- Vær obs på falske hentemeldinger
Mange av oss er utålmodige etter å motta pakker vi har bestilt på nett, kanskje særlig i førjulstiden. Ofte sender leverandører deg oppdateringer per SMS underveis, og dette vet svindlerne å utnytte. Er du i noe som helst tvil, er det best å ta direkte kontakt med kundesenteret til den aktuelle leverandøren. - Unngå falske nettbutikker
Svindlerne blir stadig proffere, og kan i dag lage nettbutikker som ved første øyekast ser ut som legitime aktører. Et generelt tips er å holde deg til nettbutikker du kjenner fra før, men skulle du komme over noen gode tilbud andre steder bør du være på vakt. Gjør grundig undersøkelser på bedriftsinformasjonen før du handler fra nye nettsider, og sjekk anbefalinger og reviews. - Når svindleren utgir seg for å være en du kjenner eller stoler på
Spoofing er når svindlere kontakter deg på e-post, melding eller ringer deg og utgir seg for å være noen andre. Svindleren utgir seg ofte for å være fra en bank, en offentlig tjeneste, eller noen du kjenner. Når en melding ser ut som at den kommer fra noen vi kjenner, er det lettere å gå i fellen. Selv om du får melding fra en avsender du kjenner godt, er det viktig at du er kritisk og spør deg selv om personen eller selskapet pleier å kommunisere med deg på denne måten. Blir du oppringt, så kan du for eksempel si at du vil ringe direkte til avsenderen. Søk da på nettsiden eller telefonopplysningen, og se om det er samme nummer. Slik kan du sjekke om samtalen er ekte. Får du en melding, ta kontakt vedkommende, gjerne i en annen kanal, for sikkerhets skyld. - Lag sterke og unike passord
Da blir det vanskeligere for hackere i å få tilgang kontoene dine og informasjonen din. Et ekstra sikkerhetstiltak er å aktivere verifisering i form av for eksempel to-faktorautentisering, ekstra PIN-kode eller Bank-ID der det er mulig.